Jumaat, 16 Oktober 2009

RASISKAH UMNO..?

CERITA KARUT YANG DIJAJA GOLONGAN YANG ADA NIAT TERSEMBUNYI

Siapa kata UMNO rasis?

Hanya mereka yang berkepentingan politik dan ada tersembunyi niat tertentu saja yang suka jaja cerita karut ini. Dan hanya manusia yang bodoh saja yang mudah terpengaruh dengan ungkapan yang boleh dianggap mahu merosakkan perhubungan kaum di Malaysia itu.

Kalau UMNO yang memegang tampuk pemerintahan selama 52 tahun merdeka itu rasis, maka tak akan ada kaum Cina yang melambak-lambak menjadi jutawan berbanding Melayu yang hanya sekelumit. Begitu juga dengan kaum India. Tentunya tak ada bangsa lain (selain Melayu) yang menguasai tampuk peniagaan yang bersar-besar di Malaysia ini.

Jadi, di mana rasisnya UMNO, jika semakin ramai kaum Cina dan India yang menjadi doktor, peguam, jurutera serta bermacam-macam jawatan yang gah lagi? Malah di pusat-pusat pengajian tinggi juga lebih ramai kaum bukan bumiputra.

Memanglah UMNO memperjuangkan kaum Melayu. Tapi bukankah MCA dan MIC serta parti-parti lain juga memperjuangkan kaum masing-masing, yang mereka telah bergabung di bawah satu lambang keramat yang berjenama Barisan Nasional?

Jadi, kenapa harus ditiupkan terompet karut ini berterusan? Yang sengaja mahu memburuk-burukkan UMNO (Melayu?).

Dengan bermaruah, bolehlah dianggap pihak-pihak tertentu yang memainkan isu UMNO rasis itu sebenarnya golongan yang tidak bermaruah. Kerana mereka sedikitkan tidak merasa jijik dan malu dengan memainkan isu itu demi meraih sokongan dan kepercayaan orang ramai.

Dan bagi mereka yang mudah terpengaruh, sesungguhnya dapat menggambarkan bahawa anda adalah golongan yang kurang berilmu dan menjadi pak turut dengan membuta tuli, tanpa tahu untuk mengenang jasa dan membalas budi UMNO yang menyebabkan anda dapat hidup mewah atau selesa di negara bertuah ini.

Fikirkanlah, adakah negara lain lagi yang mampu memberikan anda bermacam-macam peluang dari pendidikan hinggalah ke bidang pekerjaan untuk mencari rezeki menanggung keluarga? Hanya hendak dengan tidak saja. Dan hanya rajin atau malas saja. Tiada sesiapa pun yang akan menghalang usaha anda untuk berjaya. Hanya sikap anda sendiri saja.

Jadi, fikir-fikirkanlah. Dan insaf-insaflah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan