Selasa, 29 September 2009

SELCAT JANGAN PANDANG BELAKANG

Penubuhan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) Selangor memang baik.

Tapi badan itu tidak perlu menoleh ke belakang dengan mencari kesalahan pemerintahan lalu, yang mungkin ada kemungkinan akan disalahtafsirkan oleh kebanyakan rakyat.

Adalah lebih baik jika Selcat bertindak sebagai penilai terhadap kemampuan dan keupayaan pemerintah di Selangor ketika ini, sama ada ia telah benar-benar menunaikan janji-janjinya kepada rakyat serta menilai kemampuan setiap peranan wakil rakyatnya dalam membantu masalah rakyat.

Malah Selcat juga boleh digunakan untuk menilai atau mengkaji kemampuan pegawai-pegawai kerajaan negeri semasa dalam pemerintahan pembangkang dalam memainkan peranan menunaikan amanah dan tanggungjawab dalam membina nasib rakyat, sebagaimana yang diharap-harapkan oleh kerajaan negeri.

Tidak ada gunanya Selcat ditubuhkan semata-mata untuk mencari kesalahan lalu yang dilakukan oleh pemimpin terdahulu, yang sememangnya tiada kena mengena dengan pemerintah kini.

Lakukanlah sesuatu yang bukan sekadar dilihat dengan ikhlas, tapi biarlah juga dengan sebenar-benar keikhlasan hati. Bukannya dengan mencari kesalahan orang lain kerana dendam atau sengaja mahu menyembunyikan kelemahan diri.

Sumbangan: Cicit Sang Kelembai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan