Jumaat, 13 November 2009

MENANTU VS MERTUA (CERITA DONGENG YANG BERDENGUNG..!)

Al-kisah, maka tersebutlah sebuah cerita mengenai sang menantu dan sang pak mertuanya yang disebut-sebut oleh ramai orang semenjak dua menjak ini.

Adapun sang menantu dituduh salah guna kuasa. Pak Mertuanya pula dikhabarkan nak pergi naik haji dengan wang tajaan. Khabarnya lagi adapun ia sebenarnya akan ditaja oleh syarikat yang ada kepentingan mengenai projek-projek negeri yang diperintah oleh si Pak Mertua.

Akan tetapi, khabar terbaru yang tersebar adalah dimaklumkan bahawa si Pak Mertua tak jadi pergi naik haji. Alasannya, sebab bosan mengenai kisah tajaan pemergiannya itu diheboh-hebohkan oleh media.

Mengikut jurucakap yang disuruh bercakap, adapun si Pak Mertua itu kononnya tak senang hati kerana perkara kecil (kisah tajaannya itu) yang sengaja dibesar-besarkan.

Alahai..! Perkara kecil? Ditaja oleh pihak yang ada kepentingan itu dianggap perkara kecil? Pilih menantu sendiri jadi pegawai dalam syarikat negeri yang dikuasainya juga pun perkara kecil juga?

Mungkin betul juga itu perkara kecil. Sebab itulah pihak terbabit yang menyiasat mengatakan ia tiada kes mengenai pelantikan menantunya itu yang dibuat sendiri.

Alahai..., untungnya dia..! Kalaulah orang dari pihak lawan yang melakukan perbuatan yang sama, rasanya sudah lama ia menjadi berita besar dan sudah tentu juga ada yang terkena... kena dakwa dan naik turun mahkamah.

Maka sebab itulah juga orang dari parti lawan si Pak Mentua tak berani nak ungkit-ungkit perkara pilih menantu sendiri jadi pegawai besar itu. Alahai..., malang sungguh kiranya dirasakan ada orang yang bodoh dalam cerita ini. Orang lain dapat untung walaupun dengan cara yang mengelirukan, namun ada pulak manusia yang bodoh dan tak reti nak pekenakan lawan yang melakukan perkara yang tidak betul itu.

Maka tak perlulah nak cerita panjang... berakhirlah sudah sebuah cerita dongeng yang berdengung... dan mungkin tak lama akan dengungannya itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan