Sabtu, 7 November 2009

PARTI LEBIH PENTING DARI AGAMA..?

Bai'ah - sumpah taat setia akan jatuh talak tiga terhadap isteri mana-mana pemimpin Pas yang mengkhianati - berhenti atau keluar parti.

Itulah antara isi kandungan ikrar untuk mengelak berlakunya penyelewengan kepada parti.

Tidak salah rasanya jika ada bijak pandai yang berpendapat bahawa 'ikrar' itu sebenarnya melampau. Apa tidaknya, disebabkan pentingkan parti, selain mengheretkan institusi kekeluargaan bergelumang ke kancah politik, malah hukum agama juga sanggup dilibatkan.

Ternyata mereka lebih sayangkan parti daripada sayangkan isteri (kekeluargaan) yang dinikahi atas nama Allah.

Bukankah isteri itu kurniaan Allah kepada seseorang insan, yang dinikahinya perlu mengikut rukun-rukun yang ditetapkan agama? Sedang menyertai atau menjadi pemimpin sesebuah parti itu bukannya diwajibkan oleh Allah. Manusia yang menubuhkan sesebuah parti itu demi kepentingan politik.

Logikkah jika mewajibkan meletakkan partii lebih penting dari isteri, sehingga sanggup berikrar jatuh talak tiga terhadap isteri jika berpaling tadah terhadap parti?

Kalau 'ikrar' itu dilakukan untuk mengelakkan penyelewengan pemimpin-pemimpin parti, maka tidakkah 'ikrar' itu sendiri menunjukkan ia suatu penyelewengan terhadap sesuatu yang wajib?

Fikir-fikirkanlah..!

___________________________________________________


HAIWAN PUN TAHU BERSOPAN

Sungguh kurang sopan. Itulah gelagat sebahagian penyokong pasukan Kelantan di Stadium Bukit Jalil malam tadi.

Ternyata mereka itu biadap yang melampau. Kurang ilmu dan tarbiah diri.

Gelagat kurang bermoral di tempat sendiri berterusan di bawa ke tempat orang.

Sedikit pun mereka tiada rasa segan silu terhadap YM Pemangku Raja mereka sendiri. Yang mungkin baginda pula yang turut merasa malu dengan perbuatan sebilangan mereka itu.

Maka benarlah seperti yang dikata, 'Perangai manusia tidak ada dalam kelompok haiwan. Tapi perangai haiwan banyak terdapat dalam kelompok manusia.'

Renung-renungkanlah..!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan