Selasa, 30 Jun 2009

DEBAT, BIL, BIASISWA

DEBAT NIK AZIZ

Nik Aziz tetap berkeras nak ajak DS Najib berdebat. Tak tahulah apa muslihat tuk guru tu. Bila diajak berbincang mengenai kerajaan perpaduan, dia tolak bulat-bulat. Macam-macam alasan. Tapi aku setuju dengan PM sebab tak nak layan dengan Nik Aziz. Elok sangatlah tu.

Dan teramat setujunya kalau Nik Aziz ajak Karpal Singh dan Lim Kit Siang berdebat mengenai negara Islam, seperti yang Pas kata mereka perjuangkan itu. Agak2 Karpal dan Kit Siang setuju tak? Atau Nik Aziz malu alah nak ajak kedua 'teman sebantalnya' itu berdebat mengenai negara Islam itu?


BIL HOSPITAL PEKERJA ASING

Pekerja asing di negara kita lebih kurang dua juta orang, tapi mereka berhutang dengan hospital kita RM3.o55 juta.

Apa cerita ni? Nampaknya Malaysia ini menjadi tempat orang asing ambil mudah. Kita ni memang baik dengan orang luar. Dagang lalu ditanakkan.

Dalam masa yang sama, rakyat tempatan pun ada juga berhutang dengan hospital. Agaknya mereka ini tak dapat lari, dan akan dikejar hingga ke lubang cacing?

Dalam banyak2 warga asing, tentulah paling ramai warga Indonesia yang berhutang dengan hospital itu. Apa kata media Indonesia dalam perkara ini?

Warga, terutama medianya yang tak pernah nak berterima kasih kepada Malaysia yang banyak membantu rakyat Indonesia. Media indonesia, setiap hari, kalau tak cari salah Malaysia macam tak sempurna media mereka. Hal-hal kecil pun cuba dibesar2kan. Sikit-sikit berdemontrasi depan pejabat kedutaan kita di negara mereka. Menyampah..!

Nampak sangat media 'negara tak sedar diri' itu terlalu dengki dengan negara kita. Tak boleh tengok negara lain senang.

Apa-apa pun kerajaan kena bertegas dalam soal hutang hospital pekerja asing itu. Jangan biarkan mereka ambil mudah dan tumpang senang dalam segala kemudahan untuk rakyat tempatan.

Jangan kita berlembut dan kepala kita pula dipijak. Belajarlah dari pengalaman. Jangan kita mudah dperbodohkan!


PELAJAR TAK KENANG BUDI

DS Dr Ahmad Zahid Hamidi kata, pelajar yang dibantu oleh kerajaan, kemudian menentang kerajaan, adalah mereka yang tidak tahu membalas budi.

Kata orang, orang berbudi kita berbahasa. Memang itulah adatnya. Begitulah juga adapnya. Golongan yang tak tahu erti budi itu bukan setakat tak tahu membalas budi, tapi mereka juga boleh dianggap tak bermoral sebenarnya.

Bermoralkah mereka jika tangan yang menyuap ke mulut mereka, akhirnya digigit pula..? Fikir-fikirkanlah..!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan