Khamis, 4 Jun 2009

SUARA MELAYU VS SUARA BUKAN MELAYU

"Bila orang Melayu membela hak Melayu, mereka kata perkauman, namun apabila mereka membela hak mereka dan ada kalanya menyinggung perasaan orang Melayu dan raja-raja Melayu, mereka tidak menganggapnya sebagai perkauman," ujar Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Melayu Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali.

"Sesiapa yang mengecam pihak yang membela Melayu atas fakta dan kebenaran adalah anti nasional dan biadap," katanya lagi.

Ibrahim mengulas desakan Samy Vellu yang disiarkan dalam portal MIC agar tindakan selari dengan Akta Hasutan dikenakan terhadap penulis pojok Awang Selamat kerana menulis artikel bertajuk 'Melayu dikhianati?' dalam akhbar Mingguan Malaysia Ahad lalu.

Dalam artikel itu Awang Selamat menyuarakan rasa bimbangnya terhadap sikap bukan Melayu yang terlalu perkauman selepas pilihan raya umum lalu dengan membuat pelbagai tuntutan.

Awang Selamat turut menyiarkan kembali petikan bekas pemimpin MIC, mendiang Tun V.T Sambathan, mengenai betapa kaum India di negara ini bernasib baik berbanding rakan mereka di Burma (Myanmar) dan Ceylon (Sri Lanka) terutama dalam soal mendapatkan kewarganegaraan, semuanya atas sikap bangsa Melayu yang bersopan santun.

Ibrahim Ali juga mempersoalkan keikhlasan Samy Vellu mendesak tindakan dikenakan ke atas Awang Selamat berdasarkan artikel yang disiarkan.

"Jika Samy Vellu seorang pemimpin yang bertanggungjawab kenapa beliau tidak menegur atau mendesak supaya sebahagian pemimpin Majlis Peguam diambil tindakan.

"Samy Vellu kini hendak menjadi juara lawan orang Melayu tetapi sudah tidak laku. Orang India menolak MIC kerana dia sudah terlalu lama dan macam-macam kerenah," katanya.

Z-MY: Ayoyo Samy.., itu fakta ka, hasutan ka.., sudah tidak tau baca ka..?

1 ulasan: