Isnin, 7 September 2009

ANDAI TERSILAP PILIH PEMIMPIN...

Jika berlaku masalah di sesebuah negeri atau negara, lebih2 lagi kalau masalah remeh hingga menjadi isu besar ( pada hal setiap isu/masalah itu boleh diselesaikan secara berhemah dan tidak menyinggung mana2 pihak), maknanya terdapat banyak kelemahan yang berpunca dari tindakan/sikap tidak cerdik atau lebih jelas lagi kerana kebodohan para pemimpinnya.

Lebih2 lagi jikalau ketua pemimpinnya juga yang terlalu lemah yang mungkin juga berpunca dari kebodohan diri, maka akan berlarutanlah segala masalah itu.

Jadi, kita selalu diingatkan agar memilih pemimpin jangan terlalu ikut emosi. Tapi ikut akal dan kerawasan tindakan hati.

Pilihlah pemimpin yang tahu tanggungjawab dan tahu buat kerja, serta mengerti seiap masalah rakyat. Bukannya pemimpin yang sekadar tahu cakap tapi tak tahu buat.

Jika terasalah pilih, buruk akibatnya. Dan rakyatlah yang akan menerima padahnya.

2 ulasan:

  1. Salam sahabat,
    Semua pemimpin memperagakan diri mereka sebagai yang terbaik dan terhebat tetapi sedikit sekali yang mempunyai kredibiliti untuk benar2 bekerja.

    Sukar bagi rakyat hendak memilih. Hanya setelah dipilih baru kita tahu yang mana intan yang mana kaca

    BalasPadam
  2. kalam jauhari;
    salam tuan,

    stuju. ada yg masuk parti kononnya nak jadi pemimpin, tp sebenarnya mereka sendiri kurang arif apa tujuan mereka berparti dan mahu jadi pemimpin.

    mungkin yg terfikir di kepala hanyalah keuntungan diri.

    BalasPadam