Khamis, 12 Mac 2009

MELAYU PERLU SEDAR..!

Antara petikan ucapan Raja Dr. Nazrin Sultan Azlan Shah:

"Takrif bangsa Melayu telah diperkemas, diikat dengan adat, disimpul dengan bahasa, disalut dengan agama. Itulah kekuatan Melayu di bumi Malaysia."

"Dalam mengharungi gelombang globalisasi dan dalam menghadapi dinamik politik yang sedang berlaku di negara ini, bangsa Melayu berada di persimpangan jalan - bangsa Melayu menghadapi dua kemungkinan. Kemungkinan pertama, bangsa Melayu itu akan terus servive, berkembang dan kuat, serta dihormati dan diiktiraf sebagai rumpun bangsa yang agung di dunia global, atau kemungkinan kedua, barang dijauhkan Allah daripada berlaku, bahawa bangsa Melayu itu akan hanyut dalam gelombang globalisasi, menjadi lemah kerana akar budaya dan tradisinya telah dicabut."

"Pemikiran, gaya hidup dan nilai-nilai budaya bangsa makin disisihkan. Akhirnya Melayu itu akan pupus dan tinggal sebagai nama dan cerita yang terkandung dalam hikayat-hikayat lama."

Z-MAY : Tidak mustahil Melayu akan menjadi lemah sedikit demi sedikit dan seterusnya akan pupus, jika dilihat situasi kini dan masih belum ada kesedaran jitu di kalangan sebilangan Melayu. Itulah yang diidam-idamkan pihak-pihak tertentu, dengan menggunakan Melayu sendiri untuk memainkan peranan memupuskan Melayu. Maka sedarlah Melayu..!!!

_________________________________________________

"Tindakan itu (keluar dewan oleh pembangkang) adalah modus operandi biasa pembangkang untuk mewujudkan persepsi di kalangan rakyat bahawa apa jua dilakukan kerajaan tidak betul. Tindakan itu tidak menghairankan kerana pembangkang sudah tentu tidak mahu hilang pengaruh jika mengakui tindakan kerajaan adalah betul.
Mungkin juga mereka terkejut dengan bajet mini itu kerana fokusnya berada di landasan yang betul, sebab itu hari ini perbahasan mereka tidak tertumpu kepada mini bajet." - Datuk Ibrahim Ali (Bebas Pasir Mas).

____________________________________________________


Datuk Seri Anwar Ibrahim meletakkan tiga syarat untuk pembangkang bekerjasama dengan kerajaan Barisan nasional bagi membantu memulihkan kegawatan ekonomi negara. Syarat-syaratnya ialah, kerajaan bersedia mengkaji semula perjanjian konsesi lebuh raya, pengeluaran tenaga bebas (IPP) dan pengswastaan bekalan air.

Beliau juga menuntut kerajaan menghentikan kezaliman dan fitnah melalui media massa serta membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

Z-MAY : Setujukah kerajaan BN dengan tuntutan yang berselindung di sebalik menangguk di air keruh itu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan