Khamis, 24 Disember 2009

APAKAH KESUDAHANNYA..?

Apabila ada orang politik atau individu yang mempersoal atau memperkatakan sesuatu yang berkaitan dengan hasutan atau perkauman, maka kita akan kedengaranlah pihak berwajib akan berkata; " Si Polan mungkin boleh didakwa di bawah akta hasutan atau macam-macam lagi."

Namun berhari-hari dan berminggu-minggu hingga berbula-bulan berlalu, tiada juga dakwaan yang dikenakan ke atas si polan itu. Hinggakan si polan yang sama dengan beraninya akan mengeluarkan lagi pelbagai kenyataan yang berkaitan dengan hasutan atau yang boleh menghuru-harakan kaum.

Pihak berwajib seharusnya sedar akan risiko atau akibatnya yang boleh terjadi disebabkan keadaan itu. Pihak berwajib juga jangan apabila sudah tenat baru nak berubat.

Kita kena sedar, dalam keadaan hari ini, semakin banyak kaduk yang naik junjung. Kaduk-kaduk inilah yang bakal menjadi punca huru-hara antara kaum nanti.

Pihak berwajib jangan sampai dilihat seakan 'takut' untuk bertindak kepada individu-individu tertentu. Undang-undang tetap undang-undang. Tidak kira sesiapa, yang bersalah harus didakwa dan dihukum.

Yang penting, kaduk tidak seharusnya dibiarkan naik junjung berlebih-lebihan. Banyak bahayanya daripada kebaikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan