Khamis, 10 Disember 2009

PIJAK KEPALA LEMBU VS HINA AL-QURAN

Kes pijak kepala lembu oleh sebilangan mereka yang berdemonstrasi membantah pembinaan kuil di Selangor tidak lama dulu sedang menunggu keputusan mahkamah. Jika didapati bersalah, mereka akan dihukum.

Walaupun kejadian pijak kepala lembu itu bukan niat mereka mahu menghina agama atau bangsa lain. Tapi sekadar mahu menunjukkan bahawa mereka yang membenarkan pembinaan kuil itu di tempat itu sebagai manusia yang bodoh macam lembu.

Bagaimana pula dengan tindakan ahli politik bukan Islam yang membaca al-Quran semasa ceramah dan politik? Adakah perbuatan itu bukan menghina agama Islam?

Apa pandangan dan tindakan daripada ahli-ahli agama Islam? Tokoh-tokoh Islam, Jabatan Agama Islam atau NGO-NGO Islam? Takkan berdiam diri sehingga kini?

Seharusnya berikan pendapat (bukan pendapat ala politik agama). Jika bersalah dan boleh diambil tindakan atas menghina Islam, kenapa tidak bertindak? Kenapa membisu seribu bahasa?

Adakah agama Islam boleh diperkotak-katik? Sedangkan agama dan bangsa lain, tercuit sedikitpun terus melenting dan terus bertindak?

Carilah keadilan dalam kewarasan. Jangan mencari keadilan demi berkepentingan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan