Selasa, 8 Disember 2009

SPESIES TAK SEDAR DIRI..!

Malay Pictures, Images and Photos


Sejak akhir-akhir ini semakin menyerlah Melayu yang lupa diri. Lupa asal usul dan keturunannya.

Mereka juga tergolongan Melayu yang tak sedar diri. Mereka tidak segan silu menceritakan konon buruknya perangai Melayu kepada bukan Melayu. Dan ada yang tidak rasa bersalah menyakiti hati Melayu demi berkepentingan dengan bukan Melayu.

Sebilangan mereka ini merasakan mereka tidak perlu lagi berdiri atas nama Melayu demi membela bangsa-bangsa lain. Mereka kononnya boleh hidup tanpa Melayu walaupun menjadi kuli kepada bukan Melayu.

Sebilangan Melayu tak sedar diri dan lupa daratan itu kebanyakanyakan berkepetintingan peribadi dan politik sempit. Mereka sanggup bersekongkol dengan golongan anti Melayu demi kepentinga politik.

Apa yang menyedihkan, Melayu yang lupa diri dan lupa daratan itu adalah Melayu yang 'naik' dan menjadi kaya raya serta hidup mewah atas nama Melayu. Mereka dapat belajar tinggi atas nama Melayu. Mereka dapat pegang jawatan tertinggi dalam kerajaan pun kerana Melayu.

Dan ada yang dapat segala kemudahan termasuk harta benda (tanah, saham dll) atas nama Melayu. Tapi mereka ini terlalu tamak, beri betis hendakkan peha. Bila tak dapat lagi dan lagi, d kerajaan dituduh tak bertimbang rasa dan kroni. Lalu tanpa rasa malu berpaling tadah dan memburukkan kerajaan.

Itulah spesis Melayu yang tak sedar diri. Yang sanggup menyusahkan Melayu lain demi kepentingan tembolok mereka.

Mereka yang dulunya tanpa segan silu menagih peruntukan kerajaan, minta dibantu, makan bersuap dan segalanya diberikan, sama ada percuma atau pinjaman.

Dalam masa yang sama, mereka yang kerap dan banyak mendapat bantuan kerajaan itulah yang ramai bertalam dua muka. Bila susah terhegeh-hegeh meminta dengan kerajaan. Diberi mereka ambil. Di belakang kutuk kerajaan sepuas-puasnya. Mengundi? Sokong kerajaan jauh sekali. Tak pernah rasa bersyukur dan berterima kasih.

Mereka tanpa segan silu berkokok sana sini menyalahkan kerajaan yang sebelum ini banyak membantu mereka. Belajar, bekerja serta mengumpul dan memiliki harta atas jawatan berjenama Melayu. Namun ibarat ayam jantan yang berkokok, tapi ekor bergelumang najis. Yang membusukkan diri sendiri. Tidak tahu membalas budi pada yang berbakti untuk mereka.

Sesungguhnya spesies jenis inilah yang hidup mewah dan senang lenang berpunca dari ihsan pemerintah. Namun madu diberikan, tuba dijadikan balasan.

Makhluk spesis ini sesungguh tidak akan selamat hidup mereka. Percayalah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan