Khamis, 3 Disember 2009

KETUNANAN MELAYU YANG MENGUNTUNGKAN INDIA DAN CINA

"Nampaknya ada beberapa perkara yang memberi tentangan dan halangan kepada perpaduan kaum antaranya ketuanan Melayu yang mana ia mendiskriminasikan orang bukan Melayu," begitu tuduhan M.Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) di Parlimen.

Kenapakah perkara itu diungkit lagi?

Kalau ketuanan Melayu diskriminasikan bukan Melayu, Kulasegara takkan ada di Parlimen hari ini. Takkan ramai kaum India mendapat biasiswa melanjutkan bidang kedoktoran dan guaman di dalam dan luar negara. Dan ramai mereka hari ini hidup mewah dengan jawatan-jawatan yang disandang. Di manakah diskriminasi yang diungkit-ungkitkan itu?

Malah berapa ramai orang Cina yang hidup mewah, kaya raya dan selesa di negera ini, dengan segala kemudahan yang diberikan oleh kerajaan yang dikuasai UMNO? Jadi, di manakah logiknya tuduhan sedemikian.

Tolonglah wahai wakil-wakil rakyat bukan Melayu.., jangan sekadar suka mengucapkan sesuatu yang provokasi yang berhasrat sengaja mahu menimbulkan kemarahan kaum-kaum tertentu, demi kepentingan diri dan politik sempit.

Berbanding Melayu dengan India dan Cina di Tanah Melayu ini, kaum Cina dan Indialah yang lebih beruntung dan selesa. Melayu ramai yang masih dilungkungi kemiskinan tegar.

Apakah lagi yang dimahukan oleh kaum India dan Cina dan di Tanah Melayu ini? Tidakkah mereka seharusnya rasa insaf dan bersyukur dengan apa yang sudah sedang mereka perolehi hingga kini?

Kekadang kita kena sedar, di mana bumi dipijak, di situlah langit yang dijunjung.

Adakah perlu ada sebilangan kita perlu menjerit: "Ini negeri orang Melayu", seperti jeritan Datuk Ibrahim Ali di Parlimen untuk menyedarkan manusia seperti Kulasegaran?



RAKYAT KELANTAN BELUM SEDAR ATAU BN BELUM SEDAR?

Kerajaan persekutuan telah membelanjakan berbilion-bilion ringgit untuk rakyat Kelantan. Tapi rakyat kelantan masih belum sedar. Itu yang diluahkan oleh Ahli Parlimen Kinabatangan, Bung Mokhtar Radin yang menegur kerajaan Pusat.

"Perbelanjaan yang besar sepatutnya diberikan kepada kerajaan negeri yang rakyatnya yang memberikan sokongan kepada BN seperti di Sabah," kata Bung Mokhtar lagi.

Ada benarnya juga apa yang diungkitkan oleh Ahli Parlimen yang lantang itu.

Sebenarnya telah berkali-kali juga aku ungkitkan perkara ini di blog ini. Negeri yang diperintah pembangkang seperti Kelantan sebenarnya mendapat keuntung yang lebih serta bantuan yang cepat daripada kerajaan BN. Di mana adilnya?

Begitu juga bantuan yang berjuta-jutaan diberikan kepada mangsa-mangsa banjir di Kelantan baru-baru ini, yang mungkin lebih mengutamakan daripada negeri-negeri yang dikuasai BN yang menghadapi masalah sama.

Nampaknya bukan rakyat Kelantan saja yang masih tak sedar, malah kerajaan Pusat yang dikuasai BN/UMNO juga masih belum sedar-sedar dengan sikap dan tindakan mereka itu.

Dengan nikmat berlebihan yang sentiasa diperolehi Kelantan dari BN, pun begitu juga dengan pembangunan yang berterusan bagi negeri-negeri lain di bawah pembangkang dengan bantuan mencurah dari BN Pusat, maka tidak payahlah BN berangan-angan untuk mengambil alih Kelantan daripada Pas atau negeri-negeri lain itu pada masa akan datang. Malah mungkin dengan apa yang berlaku itu, tidak mustahil akan lebih banyak negeri akan jatuh ke tangan pembangkang.

Kita tunggu dan lihat sajalah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan