Ahad, 3 Januari 2010

ISLAM AGAMA RASMI NEGARA

PATUTKAH DIHAKIMI BUKAN ISLAM?

Khamais lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Lau Bee Lan telah membuat keputusan dengan membenarkan Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya. Alasannya ia ada hak dalam perlembagaan.

Sememangnya atas nama demokrasi, semua orang ada hak atas apa yang dia inginkan. Tapi pernahkan difikirkan soal sensitiviti kaum lain?

Tak perlulah dihuraikan tentang kalimah Allah yang memang selama ini digunakan oleh umat Islam. Semua manusia di muka bumi ini tahu mengenainya.

Hakim yang menjatuhkan hukuman pula, mungkin dia fikir itu tanggungjawabnya membuat keputusan. Sesuai dengan alasannya ia ada hak dalam perlembagaan.

Namun ada beberapa persoalan yang perlu dijawab, antaranya, Malaysia sebuah negara Islam. Islam juga sebagai agama rasmi. Adakah sesuai 'pertikaian' mengenai kalimah Allah yang dituntut oleh selain dari agama Islam itu boleh dicabar atau dibicarakan di mahkamah sivil? Dan jika ia dibicarakan di mahkamah sivil, sedangkan ia berkaitan dengan agama Islam (agama rasmi negara), patutkah atau 'sesuaikah' ia dihakimi oleh seorang hakim bukan beragama Islam?

Sepatutnya persoalan di atas lebih awal dikaji oleh pihak-pihak berwajib sebelum melantik seseorang hakim dalam sesuatu perbicaraan, terutamanya dalam isu sebegini, yang berkaitan dengan agama rasmi negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan