Ahad, 31 Januari 2010

KENAPA PENIAGA MELAYU JADI MANGSA?

DAP Pulau Pinang dilihat tidak bijak bila bertindak merobohkan beberapa gerai milik Melayu, setelah mengambil alih kuasa pemerintahan di negeri itu.

Alasan yang diberikan di sebalik tindaklan itu ialah kerana gerai-gerai itu memiliki lesen sah.

Gerai-gerai itu ada yang sudah berpuluh-puluh tahun beroperasi. Ia tidak mengganggu lalu lintas dan menyusahkan orang ramai. Kalau tidak berlesen, kenapa tidak diberikan lesen untuk mereka terus berniaga di situ?

Sesdangkan banyak lagi gerai milik bukan Bumiputera yang berterusan beroperasi di tepi-tepi jalan yang didakwa mengganggu lalu lintas, mengotorkan serta menyebabkan longkang-longkang tersumbat tidak diambil tindakan.

Jika ada kelonggaran dan rasa timbang rasa kepada peniaga-peniaga bukan Bumiputera, kenapa tidak diberikan syarat dan tindakan yang sama kepada peniaga-peniaga Melayu yang sekadar untuk mencari makan dan menikmati sedikit rezeki di negeri itu?

Persoalan yang timbul adakah benar seperti yang didakwa oleh Dato' Seri Zahrain bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang itu seorang yang cauvinis, diktator dan berlainan rasa pada sesetengah kaum itu adalah benar, menjadikan punca tindakan terhadap peniaga-peniaga Melayu itu diambil?

Sepatutnya peluang kemenangan untuk memerintah Pulau Pinang oleh DAP digunakan dengan sebaik-baiknya dengan menjaga hati semua kaum yang telah memberi undi sehingga DAP berkuasa di negeri itu.

Andainya DAP berniat baik dan ikhlas terhadap semua kaum di negeri itu, dengan menunaikan janji-janji pilihan raya walaupun tidak sesempurna mungkin, tidak mustahil DAP akan terus berkuasa di negeri yang pernah dikuasai BN itu selepas pilihan raya akan datang.

Tapi persoalannya, kenapa DAP seolah-olah sengaja mahu menyakitkan hati kaum tertentu saja di negeri itu? Kalau masih ada dendam, kenapa kaum tertentu itu saja yang menjadi mangsa? Hanya DAP dan Lim Guan Eng saja yang tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan