Selasa, 5 Januari 2010

"KENAPA MASIH MAHU MENGEMBEK SESUDAH BERADA DI KANDANG HARIMAU?"

kambing Pictures, Images and Photos



Kebanyakan surat khabar Cina tidak berasa segan dan bersalah asyik menyiarkan artikel-artikel yang mempertikaikan dasar-dasar kerajaan apa yang sedia termaktub dalam perlembagaan.

Yang terbaru, sebuah akhbar Cina menyiarkan artikel yang mempersoalkan peruntukan kepada sekolah-sekolah Cina. Kata penulisnya, menghulurkan bantuan kewangan untuk perkembangan sekolah menengah Cina itu adalah lebih adil kepada masyarakat Cina yang merupakan golongan terbanyak membayar cukai.

Jika orang yang menulis itu sedar siapa dirinya dan begitu juga dengan akhbar itu, mereka tak seharusnya mengungkitkan sebegitu. Sebaliknya mereka sentiasa 'simpan' rasa terima kasih kepada 'kerajaan' (orang Melayu) yang menerima mereka dan kaum-kaum lain menjadi sebahagiaan daripada rakyat di negara makmur ini.

Itupun jika mereka sedar. Jika mereka masih juga mahu mengembek walaupun sudah berada di kandang harimau, maka mereka fikirlah sendiri.

Ada antara kita tak akan dapat semua apa yang kita mahu. Tetapi perlu bersyukur dan sedar dengan apa yang telah kita miliki. Jadi, selalu-selalulah cerminkan diri kita, walaupun kita benci dengan cermin yang mengejek muka kita!


Nota: Jika masih ramai kaum Cina terus terpengaruh dan mempercayai setiap yang dipaparkan di akhbar-akhbar Cina yang sentiasa mempertikaikan dasar-dasar kerajaan dan apa yang sudah termaktub dalam perlembagaan, jangan harap kerajaan (BN) mampu menarik keyakinan masyarakat Cina pada PRU 13 nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan