Rabu, 3 Februari 2010

DALANG KEGIATAN HARAM PATUT DITANGKAP

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah perang habis-habisan ke atas sindikit yang berkaitan dengan peyeludupan pasir haram di beberapa buah negeri. Sehingga ramailah yang tertangkap dan didakwa di mahkamah, termasuk orang kana politik dan pegawai-pegawai kanan kerajaan.

Sungguh menghairankan kenapa penyeludupan pasir berlaku begitu mudah. Lori yang keluar masuk dengan muatan haram itu juga bergerak begitu mudah. Takkan mustahil pihak-pihak berwajib tidak menyedari atau terlepas pandang. Sedangkan sudah banyak kali laporan dibuat.

Tidak mustahil ramai lagi yang terlibat dengan kegiatan itu dan masih bebas. SPRM harus menyiasat dan menyelongkar hingga ke lubang cacing..

Begitu juga dengan berlakunya pembalakan haram di beberapa buah negeri. Kerja itu juga bukan mudah. Takkan perbuatan menebang balak dan pergerakan lori balak tidak dapat dikesan oleh pihak berwajib. Mesti ada sesuatu yang tidak kena sekiranya perbuatan haram itu masih berterusan.

Apa yang pelik, perbuatan korek pasir haram atau penebangan balak haram, apabila dikesan dengan kehadiran wartawan TV, pihak yang terlibat begitu berani menghulurkan rasuah kepada pihak berwajib. Tentu ada sesuatu yang tak kena jika mereka berani bersikap begitu. Adakah itu sudah menjadi kebiasaan sebelumnya?

Semasa pihak terbabit hulurkan rasuah kepada pihak berwajib, mereka tidak sedar yang perbuatan mereka diintip dan dirakam. Tapi pihak berwajib itu sedar dengan kehadiran TV.

Persoalannya lagi, adaklah senario drama 'hulur rasuah' itu berbeza semasa kehadiran kamera TV dengan semasa ketidakhadiran kamera TV.

Kalau setiap kegiatan haram yang berlaku dengan mudah dan menghairan ramai khalayak, tentu ada sebabnya. Antaranya mungkin ada pihak-pihak berwajib yang menjadi dalang dan turut terlibat dengan bersekongkol dengan lanun-lanun-lanun haram itu.

Selain pelaku kegiatan haram itu, mereka yang bersekongkol dan dalang-dalang tersebut seharusnya ditangkap dan turut juga dihukum.

SPRM seharusnya menyiasat dengan lebih bersungguh-sungguh lagi sehingga tertangkap dan terdakwanya pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan