Rabu, 10 Februari 2010

TAK HABIS-HABIS TUDUH UMNO RASIS

Bila ada saja isu yang berkaitan Melayu, akhbar-akhbar Cina mulalah melaung-laungkan UMNO rasis dan mempersendakan 1Malaysia.

UMNO dituduh rasis kerana menerajui BN. Dituduh rasis kerana membeza-bezakan untuk Melayu dan bukan Melayu.

Sama ada mereka itu bodoh atau bangang tak pastilah. Tapi mereka hanya tahu melalak tanpa mengetahui atau berpura-pura buat tak tahu demi kepentingan bersembunyi, bahawa semua yang dilakukan itu berdasarkan Perlembagaan, tanpa mengenepikan hak-hak bukan Melayu.

Dakwanya lagi, pemimpin bukan Melayu sendiri tak tahu nak jawab bila ditanya mengenai isu membeza-bezakan itu.

Itu menunjukkan betapa kurang ilmunya pemimpin bukan Melayu itu hingga tak termampu nak jawab dan memberikan alasannya. (Disebabkan pemimpin yang kurang atau tak berilmu itulah gamaknya sebilangan mereka disingkirkan kaumnya sendiri selepas PRU 13).

Malang UMNO mempunyai sahabat sedemikian rupaq akal fikirnya. Tempiasnya pada UMNO.

Kenapa tak dijelaskan, UMNO tak pernah rasis, kaum bukan Melayu di Malaysia bebas mencari dan mengumpul kekayaan sehingga berlambak-lambak, sehingga ramai yang menjadi hartawan dan juatawan. Malah bukan Melayu juga lebih ramai peratusnya yang hidup mewah dan bersenang lenang hidup mereka hasil kemakmuran Malaysia berbanding Melayu sendiri.

Kaum bukan Melayu juga bebas menuntut ilmu di universiti milik kerajaan dan ramai yang menjadi profesional kerana kemurahan hati kerajaan yang diterajui UMNO. Kaum mana yang ramai menjadi doktor? Kaum mana pula yang ramai menjadi peguam? Tak terfikirkan semua itu? Atau sengaja mahu dikuburkan semua itu kerena kepentingan politik melampau yang cetek dan ekstrem?

Jadi, apa silap dan salahnya UMNO? Kenapa masih dituduh rasis kerana memperjuangkan bangsa sendiri? Kaum-kaum lain masih ada MCA, MIC, Gerakan dan pelbagai lagi yang dberikan kemudahan dengan berperanan memperjuangkan nasib bangsa mereka. UMNO tak pernah menghalang pun.

Kenapa akhbar Cina suka sangat membangkitkan isu UMNO rasis ini? Ternyata mereka dipergunakan parti politik tertentu.

Kalaulah UMNO menjadi penghalang dan rasis, tentulah bangsa-bangsa lain tak mampu hidup mewah dan bersenang lenang di negara ini.

Maka, setiap percakapan perlulah bertapis. Jangan gunakan kuasa akhbar untuk mempengaruhi pembaca semata-amata disebabkan anda menyokong pembangkang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan