Rabu, 4 Mac 2009

APA HALNYA NI..?

Walaupun tak dibenarkan bersidang dalam dewan, di bawah pokok rendang pun jadi juga?

Tak apalah, bawah pokok ke, atas pokok ke, kalau perlu, bawah jambatan ke, atas jambatan ke... asalkan masing-masing telah berpuas hati.

Maka, hajat nak bersidang sudah kesampaian. Hasrat nak luahkan agenda yang terpendam juga turut tertunaikan. Halal haram dipinggir dan diketepikan. Kepuasan hati menjadi keutamaan.

Yang peliknya, kalau sudah tahu perbuatan itu tak sah, kenapa dibiarkan juga?
Siapakah yang berhak menghalangnya? Di manakah pihak-pihak yang ada kuasa itu? Sehingga begitu sekali membiarkan mertabat negara ini tercalar di mata dunia?

Sungguh memalukan. Apa ke halnya ni..?


UMNO TEMPANG..?

"... mereka yang melabelkan UMNO tempang dari segi demokrasi adalah pihak yang sememangnya tidak akan mengakui kebaikan lawannya," begitu kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam rancangan Hujah di TV9.

Masih boleh diterima kalau UMNO tidak tempang dari segi demokrasi.

Tapi UMNO mungkin agak tempang dan cacat setiap pergerakannya pada pandangan orang Melayu- dan mereka telah merealisasikannya melalui PRU 12 yang lalu. Mungkin masih belum pulih sehingga kini.

Kenapa terjadi begitu? Adakah kerana ia telah ditempangkan atau dicacatkan oleh sebilangan orang yang berada di dalamnya? Ibarat kata bidalan, 'kerana nila setitik, rosak susu sebelanga'. Dan kerana itulah ia kian dijauhi oleh orang Melayu sendiri?

Mungkin itulah kecacatannya di mata rakyat Melayu. Kecacatan yang sepatutnya orang-orang UMNO sendiri harus sedar dan mengetahui akan puncanya, jika ingin memulihkan kepercayaan Melayu diraihkan kembali.

Siapakah sebenarnya yang merosakkan UMNO sehingga parti yang berasaskan Melayu yang tidak berdosa itu dibenci sedemikian rupa oleh orang Melayu sendiri, terutamanya golongan muda?

Mungkinkah juga disebabkan adanya duri dalam daging atau musuh dalam selimut, yang sedikit sebanyak menyebabkan UMNO menjadi tempang dan cacat di mata Melayu?

Saya percaya, mereka yang membenci UMNO, bukan kerana UMNO. Tapi kerana sebilangan orang yang berada di dalamnya yang tidak menyenangkan hati mereka. Ibarat kalau seseorang itu tidak ada selera nak makan nasi, bukanlah kerana nasi itu yang tidak disukainya, mungkin kerana lauk-pauk yang dihidangkan bersama nasi itu yang tidak sedap atau tidak membukakan selera untuk menjamahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan