Ahad, 1 Mac 2009

TOL... TOL..! OH.., TOL LAGI..!

Tol - ada yang turun, tiba-tiba ada pula yang nak dinaikkan. Mujur tak jadi sebab dibatalkan oleh Perdana Menteri.

Apa yang kena sebenarnya?

Kalau ikut kenyataan, ada tol yang sudah banyak kaut keuntungan dan sudah melebihi pulangan modal. Tapi kenapa tol masih dikenakan lagi. Dan yang peliknya masih mahu dinaikkan lagi.

Mungkin itu tak salah pengendali tol. Sebab mereka tuntut apa yang terkandung dalam perjanjian.

Semasa buat perjanjian, yang membabitkan orang yang mewakili kerajaan dengan pengendali tol, apa yang tak kena sebenarnya? Yang begitu menguntungkan pengendali tol?

Mungkin semasa buat perjanjian, kenderaan yang melalui lebuh raya bertol itu sekadar 100 buah saja. Tapi dalam masa berpuluh tahun, takkan jumlah kenderaan yang melaluinya sama juga. Mestilah semakin bertambah. Mungkin itu yg terlepas pandang semasa buat perjanjian.
Dan ikut sekadar teklahan aku saja. Maaflah kalau tak benar.

Dan walau apa-pun, aku sokong desakan dan gesaan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) supaya dibatalkan saja perjanjian konsesi lebuh raya, jika kerajaan ada kuasa berbuat demikian sebagaimana yang dinyata oleh NGO-NGO tersebut.

Atau fikirkan cara lain untuk mengelak rakyat daripada terus berhadapan dengan masalah tol itu.

Bukankah lebuh raya itu adalah antara kemudahan awam yang sepatutnya disediakan oleh kerajaan kepada rakyat.

Cukup-cukuplah rakyat dibebani dengan permasalahan yang tidak sepatutnya menjadi masalah. Selain tol, termasuk juga kenaikan harga barangan keperluan harian yang merimas dan memberi kesan perberlanjaan mereka.

Dalam masa yang sama, rakyat tak masa nak fikirkan GLC itu rugi berjuta-juta. Atau GLC itu pula untung berbilion-bilon. Kerana semua itu tidak menempiaskan faedah kepada mereka.

Rakyat juga agak sukar untuk menerima sesuatu produk baru buatan negara sendiri, seandainya produk yang dikeluarkan itu masih tidak termampu untuk dimiliki oleh rakyat yang berkebanyakan.

Ahli-ahli politik yang diberi kepercayaan oleh rakyat seharusnya sentiasa memainkan peranan untuk meringankan beban rakyat. Jangan berterusan membiarkan rakyat terseksa dengan keadaan semasa. Usahlah asyik berpolitik terutama isu-isu remeh-temeh dan isu-isu yang berkepentingan parti dan peribadi semata-mata.

Ingatlah.., rakyat yang berkuasa memilih siapakah pemimpin untuk masa depan mereka. Andainya ada antara ahli politik yang tersilap percaturan, yang membuatkan mereka tidak diterima rakyat, bersedialah untuk menerima padahnya.

Jadi, mainlah peranan masing-masing untuk perkara yang memberikan kebaiakn dan kesempurnaan kepada rakyat. Kerana rakyat berhak memiliknya dalam sebuah negara yang merdeka lagi demokrasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan