Sabtu, 14 Mac 2009

SIAPA YANG MENGENA... DAN APA YANG TAK KENA?

Bingung juga difikirkan...

Apa tidaknya... sejak kebelakang ini bila ada seseorang ahli politik melakukan sesuatu yang agak pelik (sebab tak pernah berlaku sebelum ini), maka akan keluarlah kenyataan bijak pandai undang-undang atau orang politik sendiri bahawa apa yang dilakukan oleh Si Anu itu salah dari segi undang-undang ini, perlembagaan itu, begini dan begitu... begitu dan begini...

Namun keesokannya juga akan lahir pula ucapan dari orang-orang politik mengenai isu-isu sensitif, maka seperti biasa akan timbullah juga hujah-hujah dari orang bijak pandai bahawa kata-kata Si Anu itu boleh diambil tindakan mengikut undang-undang itu dan ini... ini dan itu...

Kemudannya ahli politik yang sama masih juga melakukan atau mengucapkan kata-kata yang tidak sepatutnya, maka hujah yang sama dari bijak pandai yang sama atau berlainan pasti akan berkumandang kononnya Si Anu itu telah melakukan kesalahan mengikut akta ini dan itu dan boleh diambil tindakan begini dan begitu ke atasnya.

Lalu aku pun bertanya; Undang-undang ini ada. Undang-undang itu juga ada. Bermacam-macam tindakan yang kononnya boleh diambil. Namun, dimanakah tindakannya? Apakah tindakannya?

Aku kekadang diselubungi dengan kepelikan dan keterharuan yang amat sangat dengan apa yang berlaku. Apakah sesuatu tindakan yang perlu diambil seharusnya ada pilihan? Mengikut kesesuaian dan keperluan? Atau berdasarkan siapa dan golongan mana yang melakukan kesalahan?

Atau ada golongan tertentu yang 'kononnya' kebal undang-undang, walaupun kita selama ini diuar-uarkan kononnya tiada sesiapa di bumi Malaysia tercinta ini kebal undang-undang... yang bersalah tetap bersalah dan perlu didakwa.

Dan aku terus tertanya-tanya, siapakah yang sepatutnya bertindak ke atas mereka ini? Kalau ada pihak-pihak tertentu yang sememangnya bertanggungjawab bertindak mengenai perkara itu, di manakaha mereka? Mengapa mereka membisu kata dan terkaku tindakan?

Oh.., aku semakin terharu dan terkeliru.... antara siapa yang mengena dan apa sebenarnya yang tak kena..?

2 ulasan:

  1. Salam bro,
    terima kasih melawat blog saya. teruskan menulis kerans blog bro dah cukup baik untuk teruskan menulis. tulislah walau sebaris ayat sehari kerana nanti ada saudara kita yang akan ingin membacanya. - bERANIKAN hATI

    BalasPadam
  2. .@blogger;
    terima kasih, tuan.

    BalasPadam