Isnin, 30 Mac 2009

PELUANG PERUBAHAN

Jelas lagi nyata. Keputusan PRU 12 yang lalu adalah bukti protes rakyat yang menolak BN. Hasilnya, empat negeri yang selama ini adalah kubu kuat BN terlepas ke tangan pembangkang.

Mungkin banyak sebab dan alasan kenapa rakyat menolak BN pada pilihan raya itu. Terlalu banyak untuk dihuraikan, dan kerajaan BN sendiri mungkin telah mengetahui punca-puncanya.

Namun semua itu telah setahun berlalu. Kerajaan BN telah menerima padahnya. Dan mereka juga sedar di mana silapnya. Dan kita juga harapkan begitulah. Mereka sedar dan bangkit dengan rasa kesedaran untuk membina azam dan semangat baru dengan memahami kehendak rayat.

Mungkin rakyat yang bertindak memprotes itu telah berpuas hati dengan tindakan mereka.

Maka pada pilihan raya kecil sama ada di Bukit Selambau, Bukit Gantang atau Batang Ai, diharapkan rakyat akan memberi peluang kepada BN untuk membetulkan kesilapan mereka.

PRU 12 yagng lalu biarlah berlalu. Begitu juga dengan dua pilihan raya kecil sebelum ini, yang memberikan kemenangan kepada pembangkang, juga telah berlalu.

Maka pada pilihan raya kecil kali ini, biarlah menjadi pintu keinsafan dan pintu taubat bagi BN untuk menebus kelemahan mereka.

Selamat mengundi dengan hati terbuka untuk mencari perubahan yang nyata.
__________________________________________________

PR TAK BERDAFTAR

Pakatan Rakyat (PR) disahkan tidak berdaftar dengan SPR. Maka dengan sendirinya nama itu tidak diiktirafkan oleh SPR. Maknanya, jika di situ terdapat calon PKR yang bertanding, maka DAP dan Pas tak dibenarkan berkempen.

Maksud tak dibenarkan berkempen, maknanya parti lain daripada yang bertanding tak boleh berkempen dengan menggunakan simbol mereka. Hanya parti bertanding saja yang dibenarkan berkempen menggunakan simbol mereka.

Mungkin ahli-ahli daripada parti lain boleh berkempen selagi di muka atau di dahi mereka tiada bertanda simbol parti-parti yang dilarang itu.

Selamat berkempen...

Berkempenlah dengan berhemah, jangan berkempen macam tak bermaruah.

Berkempenlah dengan senonoh, jangan berkempen macam sampah.

Berkempenlah dengan beradap, jangan berkempen ikut sedap.

Berkempenlah dengan bermoral, jangan berkempen macam kera.

Berkempenlah dengan sopan, jangan berkempen macam setan...!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan