Khamis, 9 Julai 2009

SIAPAKAH YANG SESAT DAN DISESATKAN..?

Selain terus mengulangi dakwaan UMNO sesat, Nik Aziz turut menyebut 'menate' (binatang) bagi mengaitkan UMNO dengan pahala yang tidak mungkin diberikan Tuhan.

Sesungguhnya manusia yang waras akalnya yang lahir sempurna di bumi Malaysia ini, dapat tafsirkan sendiri siapakah yang sesat dan siapakah yang layak dikaitkan dengan 'menate'.

Jangan kerana politik, kita sanggup menyesatkan akal fikiran sendiri. Semoga dilindungi Allah daripada segala kelaknatannya.

Sempurnakah Islam seseorang itu jikalau di mulutnya asyik menghasut, memfitnah serta menyebut perkataan2 yang tak baik terhadap sesama Islam/ manusia yang menyembah Allah?

Islamkah seseorang itu, di mulutnya sering menguar-uarkan kononnya dia dan orang2nya berada di jalan Allah, sedangkan pada masa yang sama dia memecah belahkan sesama umat Islam dan bersekongkol dengan mereka yang jelas lagi nyata menentang Islam demi untuk menumbangkan pemerintahan Islam kerana ketamakan politik?

Islamkah seseorang itu kalau setiap hari sekadar bercakap fasal Islam, sedangklan dalam masa yang sama, dia sebagai pemimpin Islam tidak berusaha memajukan rakyat dengan kemajuan Islam dengan erti kata sebenar atau menyeru bukan Islam seraqmai mungkin sehingga tertarik kepada Islam? Bukan setakat bukan Islam menjadi penyokong, tapi mereka tertarik dan menyokong diri sendiri untuk memeluk Islam dengan penuh keikhlasan.

Manusia yang dikurniakan dengan kewarasan akal oleh Allah, seharusnya mampu memikirkan apa yang didengar atau yang dilihat dengan sesempurna mungkin.

Seharusnya manusia yang sempurna akal itu mampu menilai dengan mempercayai atau menolak apa yang didengar atau dilihat sendiri itu dengan penilaian sesuatu itu dengan sesempurna mungkin. Dengan tidak menipu akal fikiran mereka sendiri, sebelum akal yang sempurna itu ditarik balik oleh Allah yang Maha Mengetahui.

Jangan kerana ketaksuban melulu, kita ketepikan pemikiran akal kita yang sempurna itu dengan menokoh tambah dosa yang sedia ada.

Allah menyediakan akal yang sempurna untuk manusia yang sempurna, supaya dapat memikirkan segala yang sempurna. Menipu akal sendiri, maknanya manusia itu tidak sempurna akalnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan