Selasa, 14 Julai 2009

UMNO/BN MASIH NAK TERHEGEH-HEGEH..?

Akhirnya Pas berjaya mempertahankan kerusi DUN Manek Urai dengan majoriti 65 undi.

Dari segi pertandingan, Pas menang. Dari segi moral, UNMO/BN juga menang. Kerana berjaya menambah majoriti berbanding PRU 12 lalu.

Apa-apa pun Pas tetap menang. Rakyat Manek Urai (Kelantan) mash tetap menolak UMNO/BN. Makna rakyat Kelantan tetap menolak pembangunan.

Kalau rakyat Kelantan tetap menolak UMNO/BN, tentulah tidak bermakna andainya Pusat berterusan membantu pembangunan Kelantan. Kalau orang sudah tidak mahu, kenapa perlunya UMNO/BN (Pusat) masih terhegeh-hegeh menghulur? Biarlah mereka jatuh bangun dengan kerajaan Pas Kelantan. Itu yang mereka mahu.

Dari segi maruah, tentu akan tercalar maruah UMNO/BN jika masih terhegeh-hegeh memberi kepada orang yang sudah seda maklum menolaknya.

Pas juga tidak bermaruah sekiranya terus meminta daripada kerajaan Pusat, sedangkan UMNO yang menerajui kerajaan Pusat sering didakwa kafir dan bukan Islam. Relakah kerajaan Pas Kelantan yang begitu Islam menerima dan memakan hasil pemberian UMNO/BN yang kafir..?

UMNO/BN sepatutnya terus menjaga dan menunaikan janji-janjinya di kawasan yang mereka telah menang. Jangan yang dikejar tak dapat, yang dikandung berciciran.

Apa gunanya ada pertandingan. Jika yang kalah masih juga menerima habuan. Sedangkan yang menang dilupakan.

UMNO/BN harus jaga kawasan/negeri yang telah dimenanginya. Agar tidak akan terlepas pada masa akan datang.

Apa gunanya UMNO/BN berkuasa, jka tidak berkuasa menjaga kawasan/negeri yang menjadi miliknya. Jangan sudah terhantuk baru nak terngadah, sudahlah..!

Kekadang terfikir, beruntung sebenarnya menjadi manusia di kawasan (negeri) yang dimenangi pembangkang. Jika berlaku sebarang petaka, manusia di situ selalunya akan menerima dua habuan (bantuan), iaitu habuan daripada UMNO/BN dan habuan daripada pembangkang.

Sedangkan kawasan (negeri) yang dikuasai UMNO/BN, selalunya akan menerima habuan (bantuan) daripada UMNO/BN saja. Betul tak..?

Risau juga andanya semakin banyak kawasan (negeri) yang bakal jatuh ke tangan pembangkang pada pilihanraya akan datang(?). Andainya ramai yang berfikirkan begitu.

Namun nampak pada gayanya sehingga setakat ini, UMNO/BN yang diterajui DS Najib Tun Razak telah berjaya menarik kembali keyakinan dan kepercayaan sebilangan rakyat terhadap kerajaan.

Semoga rakyat terus membuka mata dengan keupayaan UMNO/BN memerintah negara, sementara pemerintah pula teruskanlah mengupayakan sesuatu yang boleh menyenangkan rakyat sebagaimana dengan selogan 'Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan serta bersama kta galaskan gagasan 1Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan