Isnin, 14 Disember 2009

MEMPERTIKAI ATAU MINTA TAMBAHAN PERUNTUKAN?

Nga Kor Ming mempertikaikan peruntukan kerajaan membina masjid lebih banyak daripada bantuan membina rumah ibadat untuk bukan Islam atau dia meminta kerajaan menambah peruntukan membina rumah ibadat bukan Islam?

Mempertikai peruntukan dengan menambah peruntukan adalah dua perkara yang berbeza.

Tapi kalau dibaca dari laporan akhbar, ternyata Ahli Parlimen Taiping itu mempertikaikan peruntukan yang banyak (lebih besar) diberikan untuk membina masjid-masjid di negara ini. Ini berlandaskan alasan yang diberikan oleh beliau, kononnya kerajaan tidak adil terhadap bukan Islam dan menguar-uarkan bahawa bukan Islam juga membayar cukai.

Jika dia sengaja mempertikaikan peruntukan itu dengan menyebarkan risalah, bermakna dia sengaja meraih simpati atau sokongan kaum bukan Islam. Dan dalam masa yang sama sengaja cuba membangkitkan kebencian bukan Islam terhadap pemerintah. Bermakna ada kepentingan politik di situ.

Kerajaan seharusnya bertindak dan menyiasat dengan seadil-adilnya. Jika perbutan itu melibatkan akta hasutan, tindakan tegas perlu diambil. Demi mengelakkan lebih ramai mereka yang berkepntingan pribadi atau politik menggunakan isu perkauman untuk menagih simpati dan sokongan kaum-kaum tertentu.

2 ulasan: