Jumaat, 5 Februari 2010

MAKI HAMUNLAH DIRI SENDIRI DULU..!

demonstrasi jalanan,  B.harian Pictures, Images and Photos



Kasian Saiful Bukhari dimaki hamun oleh penyokong-penyokong Anwar Ibrahim. Macamlah Saiful sudah bersalah.

Tak payahlah kita memaki hamun orang lain, kalau kita juga ada kekurangan diri. Bertanyalah pada diri sendiri. Adakah pernah kita buat perkara yang tak elok sebelum ini?

Jawapannya kalau ada, itu menandakan kita manusia yang lemah. Tak terkecuali Anwar. Dia juga manusia biasa. Mungkin dia juga ada buat salah. Sebab itu Saiful saman dia.

Jadi, kalu kita yang tak tau apa-apa, cuma dengar cakap orang, atau cakap sebelah pihak saja, tak payahlah lebih sudu dari kuah.

Walaupun kita penyokong kuat seseorang, janganlah sampai dianggap penyokong bodoh yang membuta tuli. Penyokong yang boleh diberi atau diupah. Tak bermaruah namanya tu.

Kalau kita bermaruah, jangan bertindak membuta tuli. Jangan hanya percaya pada telinga, tapi percayalah pada mata. Kalau mata sendiri tak nampak, jangan terlebih nak tunjuk serba tahu pula.

Masing-masing kena banyak bersabar. Kita ada undang-undang. Biar undang-undang yang menentukan. Lagipun Anwar sudah banyak mendapat keistimewaan daripada mahkamah. Minta itu ini, rayu itu ini. Sudah jadi macam mahkamah itu Anwar yang punya pula .

Tapi tak mengapa, sebab semuanya mahu keadilan. Jadi kalau mahu keadilan, tunggulah keputusan mahkamah. Itu saja tonggak keadilan negara kita.

Jangan mudah maki hamun dan hina orang lain, disebabkan kita tidak duduk ditempatnya. Kalau itu terjadi kepada kita atau anak beranak kita, macam mana? Baru sedar langit tinggi rendah, bukan?

Fikir-fikirkanlah. Jangan terlalu ekstrem atau terlalu ortodok dalam sesuatu tindakan. Tak perlu kita mendahului mahkamah.

Gunalah akal yang Allah bagi itu dengan sebaik mungkin. Bukan berbuat sesuatu yang seolah-olah kita saja yang betul dengan sejuta kemungkinan.

Jangan terlau hipokrik yang menonjolkan kebodohan diri sendiri.

Malah kita juga perlu bertaubat, sebelum kita menjerit-jerit suruh orang lain bertaubat, kerana semata-mata sesuatu perbuatan atau tindakan orang lain itu tidak menyenangkan kita.

Kita juga tak perlu adakan rusuhan jalanan. Tak ada faedah langsung pun. Malah lagi menyusahkan banyak pihak. Buang masa dan memantkan diri saja. Tak berbaloi, kata orang.

Jangan kerana seorang yang sudah pun diberikan keadilan di mahkamah, ada pula pihak yang ambil kesempatan merusuh di jalanan.

Tolonglah... jangan lakukan lagi tindakan-tindakan bodoh yang membodohkan diri sendiri itu. Amat memalukan..!

Berapa ramai yang merusuh dan menjerit-jerit di jalanan? dan cuba fikir berapa pula yang mengutuk dan menghina anda yang melakukan kerja bodoh itu? Fikir-fikirkanlah dengan kepala hotak, bukannya kepala lutut..!

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum.

    Kalau di Saudi ni...kompem semua ni kena pancung pasal Khawarij...PERANGAI MACAM SYIAH!!!!

    BalasPadam
  2. Waalaikummussalam,
    dah makin ramai manusia jadi kurang ajar tak bertempat. kurang ajar ikut selera sendiri. kurang ajar kerana ekstrem & ortodok.

    BalasPadam