Sabtu, 9 Mei 2009

CACARMARBA SEBUAH NEGERI YANG CELARU

Sebuah negeri yang pernah tergelar Negeri Pasir Dua Butir, dalam negara yang dipanggil Pasir Berdengung itu, semakin cacarmarba, celaru dan haru-biru situasinya.

Bukan saja akta perlembagaan yang cuba ditentang, malah keputusan mahkamah juga turut cuba disanggah dan dibantah.

Demokrasi perlembagaan bagaikan sudah tiadaK bermakna, jika apa yang sudah sedia termaktub masih cuba diperkotak-katikkan. Juga sewenang-wenangnya boleh dibawa ke mahkamah untuk diadilkan. Di mananakah kedaulatan undang-undang..?

Pun jika sesuatu keputusan mahkamah di Negara Pasir Berdengung itu tidak menyebelahi mereka yang kononnya bertegas atas demokrasi dan pilihan rakyat, mereka akan mendakwa sesuatu keputusan itu tidak sah. Atau ada agenda politik pemerintah di sebaliknya.

Sesungguahnya begitu mudah dan selesanya mulut mereka mempertikaikan setiap keputusan mahkamah. Sebab seboleh-bolehnya apa saja keputusan mahkamah atau apa saja keputusan-keputusan lain, biarlah menyebelahi dan berpihak kepada mereka saja. Barulah adil namanya. Jika keputusan menyebelahi pihak lain, dakwa mereka kononnya sudah tiada lagi keadilan di negara Pasir Berdengung itu.

Pernah bertanya seorang rakan, kenapa mereka yang pernah membuat kenyataan bahawa sesuatu keputusan mahkamah itu tidak sah (atau mempertikaikan keputusan mahkamah) dengan membuat kenyataan media, sedangkan mahkamah telah tetap dengan keputusannya, kenapa tiada tindakan sewajarnya diambil?

Adakah itu tandanya semakin bercelaru dan cacarmarbanya stuasi di sebuah negara yang pasirnya semakin berdengung itu?

Berkata seorang rakan lain pula, kebelakang ini juga jelas kelihatan bahawa pihak penentang pemerintah kerajaan Pasir Berdengung seoalah-olah lebih kebal dari segi perundangan jika dibandingkan dengan pihak pemerintah Pasir Berdengung itu sendri. Nampaknya pihak pemerintah Pasir Berdengung saja yang patut dikenakan tindakan atas apa saja yang dilihat tersilap atau bersalah.

Jika terdapat pihak penentang dikenakan tindakan atas setiap kesalahan yang dapat dibuktikan, mereka akan mendakwa ia adalah komplot kerajaan pemerintah untuk memburuk-burukkan mereka di mata rakyat.

Dan pihak penentang pula dilihat sebagai pihak yang kononnya telah diberi tanggungjawab oleh rakyat untuk mencari kesalahan kerajaan Pasir Berdengung dan menghukum pemerintah dan kuncu-kuncunya walaupun mereka sekadar dilihat dan disangka bersalah, apatah lagi jika benar-benar bersalah.

Rakyat juga seolah-olah telah diberikan keyakinan oleh pihak penentang kerajaan bahawa kerajaan Pasir Berdengung sejak dulu hingga kini telah dikuasai oleh mereka yang amalkan rasuah yang melampau dan menggunakan kuasa hanya untuk kepentingan diri.

Begitulah hebatnya pihak penentang kerajaan di Negara Pasir Berdengung jika dibandingkan dengan pihak yang memerintah kerajaan Negara Pasir Berdengung itu sendiri. Setiap kata mereka begitu mudah dipercayaai dan meyakinkan rakyat.

Agaknya sesuai dengan namanya kerajaan Pasir Bedengung, maka setiap rakyatnya begitu mudah berdengung jika ada sesuatu yang cuba didengungkan oleh pihak-pihak yang suka berdengung.

Begitulah seadanya cerita cacarmarba di sebuah negara Pasir Berdengung yang entah sampai bila agaknya akan berdengung, yang membuatkan sebilangan rakyatnya semakin tongong dan bingung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan