Sabtu, 16 Mei 2009

KEMELUT POLITIK PERAK

APA LAGI JALAN PENYELESAIANNYA..?

Penyelesaian politik di Perak - pembangkang minta diadakan semula pilihan raya. Memang itu satu cara yang dapat memutuskannya. Tapi harus diingat juga bahawa ia bukan satu keperluan atau kemestian.

Pembangkang mahu pilihan raya diadakan semula kerana mereka terlalu yakin yang kemenangan pastinya berpihak kepada mereka. Malah mereka rasakan itu saja cara yang berkemungkinan akan menguntungkan mereka, walaupun secara jelasnya mereka telah tewas.

Tapi dari segi logiknya, pilihan raya semula tak perlu diadakan kerana situasi terkini sudah jelas lagi nyata bahawa kelebihan kerusi DUN telah berpihak kepada Barisan Nasional (BN) apabila keputusannya ialah PR (28) manalaka BN (28+3).

Dengan kelebihan itu seharusnya BN telah menguasai DUN Perak. Apa lagi yang harus dipersoalkan?

Disebabkan PR Telah dapat nafas baru dengan keputusan mahkamah rayuan yang memberikan kemenangan kepadanya seketika, mereka telah rasakan kebenaran di pihak mereka. Alasan mahkamah kerana Nizar tidak disingkirkan melalui undi tidak percaya di DUN.

Persoalannya, selagi Sivakumar sebagai speaker, mahukan dia mengadakan undi tidak percaya kepada Nizar? Apatah lagi sikapnya yang sentiasa berpihak kepada PR.

Jalan penyelesaian utama kepada krisis politik di DUN Perak ialah dengan mengadakan undi tak percaya kepada MB terdahulu. Walaupun cara ini cuba dielak dan ditepis bermati-matian oleh PR kerana mereka tahu mereka pasti akan kalah, tapi BN harus lebih tegas dan gunakanlah ia dengan bijaksana.

Membubarkan DUN, jika BN setuju, bukan saja membazirkan wang dan menyusahkan rakyat, malah jika BN lakukan juga bermakna BN sebuah parti yang sememangnya tidak cerdik. Sengaja mencari masalah disebalik sikap yang tidak cerdik itu. Parti yang diterajui mereka yang kurang cerdik, lama kelamaan penyokongnya akan lari.

Disebabkan terdapatnya beberapa tindakan tidak cerdik oleh BN/UMNO sebelum ini, ia sentiasa membuka ruang untuk pembangkang menegakkan benang basahnya, menyebabkan pembangkang cuba mempertikainya sesuatu yang sememangnya patut BN/UMNO pertahankan dan banyak lagi yang cuba diperkotak-katikkan oleh pembangkang. Maka apa saja tindakan/kepetusan yang dirasakan tidak cerdik, harus dihentikan.

Berbalik kepada kemelut semasa ini, kalau PR berada di tempat BN, mahukan mereka membubarkan DUN atau bermati-matian mempertahankannya?

BN yang sewajarnya telah sedar bahawa majoriti yang telah pun berpihak kepada mereka, dan wajib mempertahankannya dan tidak mudah mengalah dengan tidak bertempat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan