Selasa, 12 Mei 2009

HASRAT NIZAR TAK TERGAPAI, BN YANG TAK KISAH...

"Khidmat Penasihat Undang-Undang Negeri, Datuk Ahmad Kamal Md.Shahid pula akan digantung serta-merta,"

Itu antara kenyataan DS Mohammad Nizar sebaik selesai keputusan Mahkamah Isnin lepas.

Mungkin sikap atau tindakan Penasihat Undang-Undang itu ada yang tak berkenan di hati Nizar, maka itulah antara tindakan yang terlintas di kepalanya sekiranya dia menang.

Tapi sayang.., walaupun menang dengan keputusan mahkamah, hasrat Nizar itu tak tercapai juga kerana dia tak ada kuasa menggantung pegawai kerajaan yang dilantik kerajaan pusat, sebagaimana kenyataan KSN. Lagi pun Nizar juga tak terdaya nak buat tindakan itu, kerana MB Perak masih kekal milik DS Zambry setelah rayuan DS Zambry diperkenankan mahkamah.

Sebenarnya kalau Nizar nak gantung tugas sesiapa pun di bawah kerajaan tadbirannya, itu hak dia. Lagi pun dia tahu dia tak dapat nak kerja dengan orang itu. Mungkin juga orang yang dia tak suka itu baginya adalah musuh dalam selimut. Jadi takkan dia nak bekerjasama dengan musuhnya pula.

Lainlah dengan BN yang tak pernah kisah semua itu. Walaupun mereka tahu ada musuh dalam selimut (pro pembangkang) yang berkhidmat dengan mereka. Mereka tak pernah nak ambil tindakan apa-apa. Mungkin nak tunjuk baik... tak nak dituduh zalim, nak tunjuk cool konon, tak suka menyusahkan orang.

Mungkin juga BN rasa mereka boleh handle semua itu, dan musuh itu akan ikut rentak mereka juga, sebab mereka rasa mereka yang bijak pandai dan serba tahu. Sudahnya, musuh itulah yang mendatangkan bala dan petaka kepada BN.

Soalnya bukan bersikap zalim atau apa-apa tanggapan lagi. Yang penting, BN kena peka dengan persekitaran, yang sesuatu masalah itu mungkin akan berbalik kepada mereka, yang berpunca dari musuh dalam selimut itu. Musuh perlu dibunuh sebelum musuh itu bertindak membunuh. Namanya pun musuh. Takkan ada musuh yang baik pula. Musuh akan bertindak apa saja untuk kepentingan mereka sendiri.

Takkan BN tak pernah sedar terdapat sebilangan penjawat awam yang pro pembangkang, dari jawatan bawahan hinggalah ke jawatan tertinggi yang berkuasa membuat sesuatu keputusan. Mereka itulah sebenarnya musuh dalam selimut yang mensabotaj dengan tindakan-tindakan mereka yang terlalu banyak menyusahkan rakyat yang berurusan dengan mereka. Bermacam-macam kerenah yang menyulitkan rakyat.

Kerana mereka, rakyat menjadi benci, marah, geram, sakit hati dan pendendam.

Tempias tindakan rakyat yang memberontak itu adalah kepada kerajaan yang memerintah. Kerana sebilangan penjawat awam yang bersikap buruk perangai dan tak amanah, kerajaan BN yang dipersalahkan.

Maka, dengan kebencian rakyat yang berterusan itu, adalah antara yang menjadi punca kerajaan BN terhukum pada PRU 12 lalu, mungkin setelah lama rakyat bersabar dan memendam rasa.

Adakah kerajaan BN kisahkan semua itu?

Bagi kerajaan BN mungkin semua itu perkara remeh dan terpencil.

Remeh dan terpencil? Kalau itulah sikap dan tanggapan mereka, maka bersedialah BN untuk menerima hukuman sekali lagi dengan menjadi parti yang 'terpencil' pada PRU 13 akan datang.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan