Khamis, 14 Mei 2009

KALAU DAH GILA KUASA, KOPIAH DI KEPALA BUKAN HALANGANNYA.

Perebutan kuasa dalam Pas makin ketara. Hingga ada individu sanggup berikan 'hadiah' (rasuah?) kepada perwakilan untuk mendapat sokongan.

Situasi tidak sihat itu diakui sendiri oleh Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi.

Cerita dan susur galurnya mudah saja untuk dibaca dan diteka.

Dahulu Pas tidak kuat. Mereka yang masuk Pas, sebilangannya sebagai protes kepada kerajaan. Kerana bencikan pemerintah. Ahli-ahli mereka tak ada angan-angan nak jadi pemimpin tertinggi dalam negara. Mereka tak pernah terfikir hingga ke kabinet ketika itu. Kerana mereka sedar setakat mana kemampuan Pas.

Kini mereka merasakan Pas sudah semakin kuat. Lebih-lebih lagi bila Pas bergabung dengan DAP dan PKR. Berpandukan PRU 12 lalu, sebilangan ahli Pas mula membuka mata. Mereka mula ternampak lorong yang dulunya samar-samar sudah semakin terang. Yang mana berkemungkinan pembangkang ada peluang untuk mengambil alih tampuk pemerintahan negara selepas PRU 13 nanti.

Jadi, ahli-ahli yang ada angan-angan untuk menjadi Menteri, Timbalan Menteri atau apa saja jawatan tertinggi dalam kabinet, mula menjalankan strategi mereka. Kopiah dan serba di simpan tepi. Halal haram tak jadi pertimbangan lagi. Yang penting mencapaikan hasrat terbuku di hati.

Selagi namanya manusia, selagi berkepentingan nafsu mendahului akal, tak akan terkecuali mereka Pas atau UMNO. Perangainya tetap sama. Walaupun tidak semuanya sebegitu.

Selagi bernama manusia juga, akan terbukti dan terungkit juga sebagaimana 'kata dulang paku serpih'.

Apa-apa pun, sama-samalah kita tunggu dan lihat. Adakah yang terbaru lebih hebat lagi dari yang terdahulu seandainya kuasa berpihak kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan