Jumaat, 22 Mei 2009

FAKTA KEMENANGAN ZAMBRY

Antara fakta/alasan penghakiman mengenai kemenangan DS Zambry sebagai MB Perak yang sah oleh Mahkamah Rayuan Putrajaya pada 22-5-2009 dalam satu keputusan sebulat suara panel tiga hakim ialah:


# Hakim Mahkamah Tinggi pada 11 Mei lepas telah gagal menilai dengan betul dan secukupnya kesemua keterangan sehingga membuat keputusan salah.

Persoalannya: Macam mana seorang hakim gagal menilai kesemua keterangan sehingga membuat keputusan yang salah? Sepatutnya kekhilafan tidak harus berlaku yang dilihat adanya kelemahan penghakiman.


# Sultan Perak bertindak betul dengan bertanya sendiri untuk memuaskan hati baginda bahawa responden (Mohammad Nizar) tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti.

Persoalannya: Jika Sultan bertindak betul, kenapa perlu dipertikaikan dan di bawa ke mahkamah?


# Keputusan sama ada untuk membenarkan atau tidak permohonan pembubaran DUN adalah dalam bidang kuasa Sultan.

# Tidak ada syarat mandatori dalam perlembagaan Perak bahawa usul undi tidak percaya perlu dibentangkan terhadap responden sebelum keputusan dibuat bahawa beliau tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti dalam DUN.

Kalau kesemua di atas didapati betul atas segala tindakan yang sudah dibuat, tidak seharusnya ia dipertikaikan lagi dan seharusnya tidak perlu diterima sebarang rayuan yang bertujuan membetulkan pihak yang sudah kalah dan menyalahkan kembali pihak yang sudah disahkan menang.

Jangan disebabkan ingin berkuasa, undang-undang terus diperkotak-katikkan.

Pihak-pihak yang berwajib yang berkaitan perundangan, perlu bersuara dengan penjelasan yang betul dan patut demi kebenaran agar tidak timbul lagi isu yang membabitkan perundangan yang dianggap sesuatu yang boleh dipermudahkan oleh golongan yang berkepentingan dengan mengenepikan saluran-saluran perundangan yang betul dan sepatutnya.


SUDAH LEGA ATAU MASIH BELUM LEGA?

Dengan keputusan Mahkamah Rayuan Putrajaya yang berpihak kepada Zambry, sebenarnya masih belum memberikan kelegaan kepada BN.

Jika segala penjelasan/alasan penghakiman tiga hakim Mahkamah Rayuan yang berpihak kepada Zambry masih mampu dan boleh dipertikaikan, BN sebenarnya masih belum berkedudukan selesa. Sedangkan Nizar sudah bertekad untuk membuat susulan ke mahkamah kerana tidak berpuas hati dengan jeputusan terbaru itu.

BN tetap tidak mahu bubarkan DUN.

Jika BN adakan undi tidak percaya terhadap Nizar dengan izin speaker M. Ganasen, yang mungkin akan berpihak kepada BN. Tapi Sivakumar pula pasti akan membawanya ke mahkamah kononnya pelantikan Ganesenn sebagai speaker tidak sah. Sampai bila akan selesai?

Andainya pembangkang menang dengan rayuannya nanti, mahukan pembangkang bubarkan DUN jika ia dituntut oleh BN?.

Jika pembangkang berasa berat hati berbuat demikian, apatah lagui BN yang sudah termaktub majoriti berpaihak padanya.

Jadi, tepuk kepala tanyalah akal.

1 ulasan: